MLM, mariborska livarna, stečaj, delavci Svet24.si

Odpuščanja: Katera podjetja so se odločila za ...

turist_2 Svet24.si

Turist v Hitlerjevem rajhu

jaroslav haščak Necenzurirano

Bobinac, Smrekar in Mijatović prodajajo Športno ...

upravna enota tobacna sr Reporter.si

Tobačna je zlata jama za tega bogatega Slovenca: ...

doncic Ekipa

Dončić je tako odgovoril vsem kritikom, ki ga ...

Avstralski načrt predstavlja eno najstrožjih Revija Stop

Družabna omrežja samo za starejše od 16 let!

gios bicevskis 24 af Ekipa

Igralca Olimpijinega tekmeca ustrelil oče, znane ...

Novice

Potenciali gostinstva na Dolenjskem

Piše: R.K.

Čas objave:
27.03.2023 08:07

V Hiši kulinarike na Glavnem trgu je danes potekala okrogla miza z naslovom »Potenciali gostinstva na Dolenjskem«, v organizaciji Območne obrtno-podjetniške zbornice Novo mesto in Srednje šole za gostinstvo in turizem v Novem mestu. Gre za eno od nadaljnjih aktivnosti sodelovanja med akterji, ki želijo reševati problematiko stanja v panogi po epidemiji ter ustreznega izobraževanja in zaposlovanja v panogi gostinstvo in turizem.

V pogovoru so poleg direktorice zbornice mag. Emilije Bratož in ravnateljice srednje šole Maje Skubic Avsec sodelovali še Damjana Kolenc z Zavoda RS za zaposlovanje, dva gostinca, predsednik sekcije Stane Pirkovič in Robert Gregorčič kot član sekcije za gostinstvo in turizem pri OOZ Novo mesto, svetovalna delavka na osnovni šoli, dijak srednje gostinske šole in študent višje strokovne šole.

Izhodišča so bila vsekakor priložnosti turizma in gostinstva na Dolenjskem, v uvodu pa izpostavljeni številni izzivi, ki jih na poti do novega razvoja panoge, predvsem gostinstva, še čakajo. Udeleženci ugotavljajo, da turizem in vzporedno gostinstvo na Dolenjskem, ki je zelo proizvodno usmerjena, predstavlja le 2% vse gospodarske aktivnosti, kar nas uvršča na rep slovenskih destinacij po gospodarskem rezultatu. Za nami so le Zasavska in Koroška. V dolenjskem turizmu izstopajo predvsem termalni in welness turizem, turistični produkti, dejavnost turističnih agencij za produkte v regiji, samo gostinstvo in manjše nastanitve kot vzporedna dejavnost pa je po epidemiji vidno upadlo.

COVID je panogo postavil pred veliko preizkušnjo, sedaj pa je čas okrevanja. Ne ugotavljamo toliko zapiranj podjetij kot prilagoditev delovnega časa in s tem povezanega zaposlovanja. Spremenili so se navade gostov, gostinci so dvignili cene in deluje predvsem namenjeno dopoldanskim malicam in praznovanju življenjskih dogodkov, tudi kulinaričnim dogodkom, vendar sezonsko, širše strategije za okrevanje gostinstva, razen nekaterih izjem, pa ni. Postavljena je šele v leto 2024 pa do 2028.

V procesu izobraževanja je sicer zaznati interes za vpis, vendar bistveno premajhnem, da bi zapolnili potrebe po kadrih, saj je trenutno v Sloveniji 5.200 nezasedenih delovnih mest. Kadre pozivajo na delo dobesedno kar iz šolskega procesa.

Naloga ministrstva za šolstvo, ki nekaj promocije sicer financira, bo poglobljeno revidiranje sistema razvoja kadrov v turizmu po celotni vertikali in izvajanje promocije strokovnega in poklicnega dela ter izobraževanja v turizmu in gostinstvu.

Razviti bi bilo potrebno tudi prožen model sodelovanja med gospodarstvom, izobraževalnimi ustanovami in strokovnimi institucijami. Tečejo sicer med šolami in zbornico oziroma gostinci, nekajkrat na leto, predvsem pred obdobjem vpisov, v povezavi s svetovalnimi delavkami na osnovnih šolah dokaj uspešno, a to v primeru deficitarnih poklicev ne zadošča. Na podjetniški ravni pa bo pomembno razviti kakovostne gostinske storitve, z ukrepi spodbuditi ustreznejše upravljanje z zaposlenimi in ustvarjanje bolj uravnoteženih delovnih pogojev.

Pobudniki okrogle mize so enotni, da je potrebno nasloviti na MGTŠ oz. Agencijo SPIRIT, na OZS in STO pobudo ter resno opozorilo, da morajo gostinstvu, restavracijam, barom, nastanitvam in kmetijam z dopolnilno dejavnostjo dati bistveno več poudarka v strategiji za razvoj turizma 2022-2028 kot doslej. Tej panogi ukrepi za okrevanje po COVIDu niso zadoščali in so bili gostinci v podrejenem položaju glede na velike akterje v turizmu. Trenutno so na voljo le krediti in razpisi za zeleno in krožno gospodarstvo, digitalizacijo, nove destinacije, zeleni znak, bazičnih razpisov za sofinanciranje preko razpisov, ki bi bili usmerjeni v vlaganje v kadre, boljše delovne pogoje, kakovost ponudbe in ponovno okrevanje za gostince ter združenja, ki bi jim pri tem lahko pomagali, pa ni. Za promocijo kadrov in vrnitev povpraševanja po šolanju in zaposlitvi v gostinstvu in turizmu je veliko možnosti, ki jo izvaja tako šola kot zbornica, delno financirano s strani Ministrstva za šolstvo, vendar je uspeh odvisen od celotnega pristopa k promociji, prilagajanja šolskih programov in videnja dolgoročne perspektive v panogi.