Informativni dnevi so pred vrati, zato smo v studio radio Krka povabilli Mateja Forjana, direktorja Šolskega centra Novo mesto.
Kako bi opisali poslanstvo Šolskega centra Novo mesto in glavne cilje, ki jih zasledujete v izobraževanju dijakov?
V okviru strateškega načrta, katerega smo postavili v leto 2023 in opredeljuje nekako razvoj Šolskega centra do leta 2028 smo kot poslanstvo opredelili, da želimo ustvarjati varno in spodbudno učno okolje, ki bo mladim omogočilo, da ne samo pridobijo ustrezna znanja, ampak tudi razvijejo ustrezne spretnosti in zgradijo zdravo osebnost, ki jim bo omogočala uspešno življenje in delovanje v družbi, tako sedanjosti kot prihodnosti. Pri vsakem dijaku se potrudimo, da mu pomagamo najti področje, na katerem je močan in pomagamo, da razvija to področje naprej. Pri tem se pač vsak od nas pomaga na svoj način ali trudi na svoj način ali s kvalitetno razlago ali z delom ali razumevanjem, spoštovanjem dijakov ali pa vsaj z nasmehom.
Šolski center Novo mesto se ponaša z veliko dosežki. Kaj menite, da so ključni dejavniki, ki pripomorejo k temu?
To je najlažje vprašanje. Torej dejansko vsi uspehi, kvalitetno delovanje in ugled in rast ugleda šolskega centra so seveda plod dela in truda naših zaposlenih, tako da se zavedamo vodstva, pomembnosti zadovoljstva vseh zaposlenih in smo pripravljeni vlagati ogromno časa, energije in truda, tudi denarja, zato da je to zadovoljstvo čim večje. Hkrati pa nenehno razmišljamo, kako narediti delovno okolje čim bolj spodbudno, da bo lahko vsak, ki je pri nas zaposlen, dal tisti maksimum, katerega je pač pripravljen dati, tako da tudi vsak od nas misli, da je hodil v šolo, si jo težko iz te šole ni zapomnil nekih didaktičnih metod, pa učnih sredstev pa ne vem česa, ampak si je zapomnil učitelja, ki je srce vsake šole. Tako da če je učitelj tisti, ki motivira in spodbuja dijake, smo potem na vodstvo tisti, ki moramo spodbujati, motivirati in ustvarjati tako okolje, da bodo lahko ne samo učitelji, ampak vsi zaposleni opravljali svoje delo. Najbolje kar se da In ključni dejavnik in seveda glavna usmeritev potem ostaja skrb za zaposlene tudi v prihodnje.
Dijaki iz vaše šole so uspešni na tekmovanjih tako doma kot v tujini. Kako spodbujate njihovo tekmovanje in izpopolnjevanje v različnih disciplinah?
Recept kako uspeti na kateremkoli področju? Mislim, da ima relativno iste sestavine. Se pravi, to je nekaj talenta, nekaj trdega dela, nekaj motivacije, nekaj osebnostnih lastnosti, potem v končni fazi tudi okolje, v katerem živi in odrašča, potem strasti do tega, kar dela in pa seveda sreča kot tisti zadnji in ključen dejavnik. Torej, talent je pomemben, ker s pomočjo talenta lahko bistveno hitreje in učinkoviteje se razvija tisto, seveda z ustrezno motivacijo in delom, kar nam je bilo v zibko dano. Pri čemer računam, da ključna je potem naprej motivacija. In tukaj se že pozna delo šole, delo učitelja, da dijaka zna pripraviti do tega, da je motiviran. In tudi trdo delo samo po sebi ni dovolj. Ampak to delo mora biti tudi pametno. Se pravi, ne samo, da je dosti dela, ampak način, kako delaš. In tukaj seveda je ključna vloga mentorja, učitelja. Skratka, vsakega dijaka, ki ima pred sabo, zna ne samo motivirati, ampak tudi pokazati, kako delati, da pride do cilja. In to mislim, da je nekaj, kar je dejansko na vsakem področju. Katerega pri dijakih razvijamo, ključno. Zato se tudi v tej smeri trudimo.
Kako se vaša šola razlikuje od drugih podobnih izobraževalnih ustanov, kar se tiče pristopa do izobraževanja?
Jaz ne bi govoril o tem, v čem se mi razlikujemo od drugih, ampak bi mogoče povedal, kaj je tisto, kar mi pri nas zaznavamo kot ključno. Torej, enostavno je ključno pri nas to, da uspeha ne merimo samo skozi output, torej samo skozi ocene in rezultate na tekmovanjih, ampak je za nas dejansko največji uspeh ta, sploh glede na input kakega dobimo torej iz kako različnih socialnih okolij. Dijaki prihajajo, da odrastejo v odgovorne in odrasle osebe, ki bodo imele tako znanje kot spretnosti, da bodo lahko dobile kvalitetno zaposlitev in potem živele srečno življenje. Zares mislim, da vsak dijak, ki se k nam vpiše, si zasluži, da se za njega maksimalno potrudimo in verjamem, da se potrudimo. Od tukaj naprej je pa potem zadeva zelo preprosta. Če se dijaki niso pripravljeni učiti, jim nihče ne more pomagati. Če so pa pripravljeni, potem jih pa nihče ne more ustaviti.
Kakšne prednosti in priložnosti ponujate dijakom, ki se odločijo za izobraževanje na Šolskem centru Novo mesto?
Za nekatere od teh prednosti sem že v preteklih odgovorih povedal. Drugače pa vsi poklici, torej vseh na vseh petintridesetih programih, za katere učimo, so iskani in bodo iskani tudi v prihodnje, kar v končni fazi kaže tako barometer poklicev kot pa raznorazne raziskave za delodajalce o potrebah kadrovskih v prihodnje, saj v skladu s sodobnimi trendi poučevanja se trudimo pri dijakih ne samo razvijati znanje, ampak potem tudi razvijati spretnosti oziroma kompetence v tako imenovani obliki črke T. Se pravi poleg specifično poklicnih kompetenc potem tudi nekaj šolski, vse kot so učenje učenja, kritično mišljenje, timsko delo, podjetnost. Seveda je pa nujno razvijati osebnostne lastnosti in karakter, da se v družbi, ki se nenehno spreminja, pripravljeni prevzemati odgovornost za svoja dejanja, biti fleksibilni, vztrajati, prevzemati pobude in se zavedati svojega družbenega delovanja, tako da mogoče še tista zadnja stvar, pa da smo vseeno zelo znani po dobrih odnosih med dijaki in učitelji in da nam je zadovoljstvo dijakov in njihovih staršev ključnega pomena.
Kakšne inovacije ali nove pristope pri poučevanju in učenju uvajate v vaši šoli, da bi ostali konkurenčni in aktualni?
Zavedamo se, da je v času nenehnih sprememb tako v tehnologiji kot v družbi ključno, da tudi vzgojno izobraževalne institucije iščemo priložnosti tako za razvoj, kot za nove načine delovanja, tako da iščemo dejansko te priložnosti za razvoj, tako na področju različnih strategij in procesov učenja na področju uvajanja IKT tehnologije, vključno, jasno, z umetno inteligenco. Pri tem poskušamo upoštevati socio ekonomske trende, spremembe na področju pedagogike in tako naprej. In ne samo, da na teh področjih cel čas delamo in se razvijamo, dejansko tudi smo vključeni v kar nekaj razvojnih projektov, v okviru katerih se ravno na teh področjih iščejo novi pristopi in nove metode.
Kako sodelujete z lokalnim gospodarstvom in podjetji, da bi zagotovili priložnosti za pridobivanje praktičnih izkušenj za vaše dijake?
Z delodajalci imamo že kar dosti let zelo odlično sodelovanje na različnih področjih, kot je recimo vključevanje v priprave novih izobraževalnih programov ali pa posodobitve obstoječih. Potem spremljamo njihove potrebe in predvsem preko odprtega kurikuluma vključujemo v učni proces tista znanja, ki jih predvsem lokalni delodajalci rabijo tako da področje praktičnega izobraževanja je tako ali tako najmočnejše področje sodelovanja, ki ga stalno krepimo in bo tako tudi v prihodnje nekako najpomembnejši kanal prenosa ustreznih informacij, bodisi od delodajalcev do šole ali nazaj. In seveda se ob tej priložnosti iskreno zahvaljujem vsem delodajalcem za dosedanje sodelovanje in se že veselim tem odličnemu sodelovanju tudi v prihodnje.
Kako spodbujate dijake k razvoju njihovih sposobnosti in interesov izven rednega učnega programa?
Poskušamo imeti razumevanja za njihove želje, njihove potrebe, njihove interese in cel čas stremimo k temu, da čim bolje usklajujemo tako šolske kot obšolske dejavnosti, da spodbujamo vse vrste kreativnosti, pa naj bo to na področju stroke ali na področju športa ali na področju umetniškega ustvarjanja in bogat nabor dodatnih dejavnosti, kot so makerspace, kot je multimedija, kot so prostovoljstvo, kot je Big band, kot so malo morje različnih krožkov. Dejansko so v skladu s to vizijo, da dijakom ponudimo čim širši nabor nekih dejavnosti tam znotraj, pa potem sami poiščejo priložnost, kje se najdejo.
Celotni pogovor z direktorjem Šolskega centra Novo mesto Matejem Forjanom lahko poslušate v pripetih zvočnih datotekah.
Informativni dan Šolskega centra Novo mesto bo v petek, 16. februarja 2024 ob 9. in 15. uri (za Višjo strokovno šolo ob 11. in 16. uri) ter v soboto, 17. februarja 2024, ob 9. uri.