Včeraj je Mirnska dolina gostila že 20. festival "(ah), TE ORGLICE", ki v kraje okrog Mokronoga na Dolenjskem vsako leto privabi številne ljubitelje orglic oziroma ustne harmonike.
Tudi letošnji festival je zaznamovala mednarodna udeležba, skoraj stotniji orgličarjev iz Slovenije, Avstrije in Hrvaške pa sta se pridružila posebna gosta iz Bruslja, Violeta Bulc in Lojze Peterle. Svojo spretnost in muzikaličnost sta pokazala s slovensko narodno En hribček bom kupil, ki sta jo zaigrala v duetu in s tem navdušila številne obiskovalce v dvorani Upravno kulturnega središča Mokronog.
Tradicionalni festival "(ah), TE ORGLICE", ki poteka v organizaciji Javnega sklada za kulturne dejavnosti Trebnje, s pomočjo občin Mirna, Mokronog – Trebelno in Trebnje, je potekal v dveh delih. Že v zgodnjem popoldnevu je na štirih prizoriščih, v dvorani STIK v Trebnjem, na Mirni v domu Partizan, v Gostilni Javornik na Rakovniku in v gostilni Marjana v Krmelju, nastopilo 30 skupin in solistov iz Slovenije, Avstrije in Hrvaške, kar pomeni skupaj blizu 100 orgličarjev. V domačnem vzdušju lokalnih kulturnih dvoran in vaških gostiln so navdušili zvesto občinstvo, ki jim je sledilo tudi na večerni koncert v dvorani Upravno kulturnega središča Mokronog. Tam je nastopilo trinajst izbranih skupin izmed vseh sodelujočih, ki so postregle z raznolikimi repertoarji, ti se napajajo predvsem iz ljudskega izročila in bogate zakladnice narodnih pesmi. Čeprav so orglice ta večer odigrale glavno vlogo, se jim v nekaterih zasedbah, ki so nastopile na festivalu, pridružujejo tudi drugi inštrumenti, na primer kitara, violina ali harmonika, posebno presenečenje pa so pripravili gostje iz Zadra z za naše kraje precej nenavadnim načinom petja, ohranjenega v dalmatinskem zaledju, ki se imenuje ojkanje. Gre za petje iz grla, ko pevci s tresočimi (tremolo) glasovi izvabljajo melodije v intervalih, ki jih slovenska (in druga) ušesa niso vajena. UNESCO je ojkanje uvrstil na seznam ogrožene kulturne dediščine. Pesmi pripovedujejo o ljubezni, vaških običajih, pastirskih igrah… v sedanjem času pa posegajo tudi v aktualne družbene dogodke.
Nastopili sta tudi dve skupini iz sosednje Avstrije, iz Vrbskega jezera in Celovca, pri čemer naj povemo, da so člani slednje po poreklu Slovenci. Najštevilčnejša je bila seveda udeležba domačih skupin, kar deset se jih je zvrstilo na odru, prihajajo pa iz vseh koncev Slovenije.
Koncert v Mokronogu, med gosti smo opazili tudi župana Občine Mirna Dušana Skerbiša in Občine Mokronog – Trebelno Antona Mavra, sta s svojo prisotnostjo in igranjem popestrila posebna gosta, ki sta trenutno na začasnem delu v Bruslju, evropski poslanec Lojze Peterle in evropska komisarka Violeta Bulc. Kot nam je povedal pobudnik festivala Stane Peček, je Peterle, ki je sicer stari znanec festivala, nastopil že na prvem festivalu daljnega leta 1991: »Takrat kot prvi predsednik prve vlade prve samostojne Republike Slovenije, medtem ko je Violeta Bulc letos nastopila prvič, kot prva evropska komisarka na tej prireditvi. Naj ob tem še povem, da je festival po letu 1992 deset let spal, potem pa nam ga je zopet uspelo obuditi.«
Peček se sicer Bulčeve, ki je rojena Trebanjka, spomni iz njenih otroških let, ko jo je učil klavir v glasbeni šoli. Gospa nam je zaupala, da je bil tokratni nastop njen prvi javni nastop z orglicami, ki se ji uči igrati kar sama. Povedala je še, da se mora kot začetnica, ki igra bolj za svojo dušo, še veliko naučiti. Lojze Peterle pa je razkril, da je k njenemu učenju nekaj prispeval tudi sam, saj ji je ob nastopu mandata evropske komisarke podaril orglice in jo izzval, naj na festivalu "(ah), TE ORGLICE" pokaže svoje do sedaj pridobljeno znanje. Sam je prve orglice dobil od strica iz Avstrije leta 1955, prve pesmi pa se je naučil kar na paši. V primerjavi z Violeto Bulc, s katero sta na odru družno zaigrala slovensko narodno En hribček bom kupil, ima precej več izkušenj z nastopanjem z orglicami: »Igral sem v številnih državah, izvažal Slaka in Avsenika in seveda evropsko himno. V Indiji sem igral Čebelji roj pred 3.700.000 poslušalci.« Pri tem velja omeniti, da gre za klasično skladbo skladatelja Rimskega Korsakovega, kar kaže, da so lahko orglice tudi koncertni inštrument. Prav to, namreč da orglice niso le za preprosto glasbo in da vešči glasbeniki lahko nanje igrajo tudi vrhunsko klasiko, je dokazal tudi Vladimir Hrovat, eden izmed očetov festivala in avtor priročnika za učenje orglic, ki ga je konec lanskega leta izdal JSKD. Multiinštrumentalist in mojster orglic je namreč vešče zaigral enega izmed Chopinovih Preludijev.
Festival "(ah), TE ORGLICE" je zasnovan kot tekmovalno srečanje, vendar so se organizatorji odločili, da je letošnji jubilejni netekmovalnega značaja, vsi zbrani glasbeniki pa so ob koncu večera poskrbeli za prav imenitno muziciranje na odru in v dvorani. Pod dirigentskim vodstvom Staneta Pečka je oder zasedlo vseh trinajst skupin, ki so nastopile na koncertu, ostali glasbeniki, ki so sodelovali le v popoldanskih srečanjih, pa so jim v pesmi Tam dol na ravnem polju pritegnili kar v dvorani in tako poskrbeli za nadvse imeniten zaključek glasbeno bogatega dne.